Obiecujące początki Windows Phone 7 Marketplace

0
681
Rate this post

Zarówno telefony oparte na systemie Windows Phone 7 jak i sklep z aplikacjami dla nich, zwany Marketplace, są na rynku dopiero od niedawna, ale już widać, że Microsoft potraktował ten projekt naprawdę poważnie. Wystarczy spojrzeć na liczbę aplikacji dostępnych dla smartfonów WP7 w porównaniu do oferty dla starego Windows Mobile. Tych pierwszych uzbierało się przez miesiąc (od premiery w Stanach 21 października do 22 listopada) 2674 podczas gdy Windows Marketplace for Mobile po ponad roku istnienia ma ich tylko 1350.

Microsoft chwali się, że już 15 tysięcy deweloperów pracuje nad aplikacjami dla mobilnej Siódemki. Niby to niewiele w porównaniu do 400 tysięcy, którymi chwali się Nokia, ale przecież posiadaczy komórek Windows Phone możemy liczyć w tysiącach, a nie w milionach. Trudno też porównywać sklep i system istniejące na rynku od lat do całkowicie nowego tworu jakim jest platforma Microsoftu.

Ciekawy raport na temat sklepu WP7 opublikował ostatnio serwis Distimo. Wyraźnie wynika z niego, że Windows Phone 7 celuje w trochę innych użytkowników niż WinMo. WP7 Marketplace o wiele bardziej przypomina sklepy Apple, Google czy Nokia niż swojego starszego odpowiednika zarówno pod względem zawartości jak i cen.

Patrząc na wykres najpopularniejszych kategorii aplikacji widzimy, że użytkownicy WP7 są generalnie bardziej zainteresowani rozrywką, podczas gdy posiadacze WinMo wybierają raczej narzędzia i aplikacje do pracy.

Średnia cena programów w WP7 Marketplace przypomina konkurencję, a nawet jest od niej wyraźnie niższa. Ceny softu dla urządzeń Windows Mobile są zdecydowanie najwyższe w całej stawce. (niebieskim kolorem oznaczona jest średnia cena aplikacji z top 100, zielonym średnia cen wszystkich płatnych programów)

Przy okazji, widzimy, że mimo iż Android Market słynie z ogromnej liczby darmowego oprogramowania, to wersje płatne, są dość drogie w porównaniu do konkurencji.

Aż 85% softu dla telefonów z nowym Windowsem kosztuje poniżej $2, w pozostałych sklepach ten stosunek wynosi od 57% (Blackberry) do 71% (Nokia, Palm), podczas gdy w przypadku Windows Mobile mamy tylko 38% tak taniego oprogramowania.

Oczywiście na tym etapie trudno wydawać ostateczne oceny. Ilość aplikacji dostępnych dla Windows Phone 7 to tylko ułamek oferty konkurencyjnych sklepów, ale i tak widać, że platforma Microsoftu startuje dużo lepiej niż App Catalog Palma czy Ovi Store firmy Nokia. Teraz w rekach Microsoftu i jego partnerów pozostaje nakłonienie jak największej liczby klientów do kupna urządzeń pracujących na Windowsie 7. To po tym ostatecznie przecież będziemy oceniać sukces tej platformy.