Kurkuma

Kurkuma

Kurkuma to roślina ostatnio bardzo modna 🙂 Zarówno jako roślina doniczkowa jak i jako przyprawa. Korzeń kurkumy, z którego powstaje proszek zwany kurkumą zawiera kurkuminę – związek, któremu przypisuje się dobroczynne działanie. Czy słusznie ?

Już sama nazwa superfood nadaje kurkumie status zdrowego 🙂

Spróbuję jednak przedstawić kilka faktów związanych z właściwościami kurkumy a Wy sami uznacie czy warto spróbować jej jako dodatku do codziennych potraw.

SUPERFOOD SERIES : Kurkuma

SUPERFOOD SERIES : Kurkuma

  • Kurkuma charakteryzuje się wieloma cechami prozdrowotnymi, a badania nad właściwościami przyprawy są wciąż w toku. Cudowne działanie kurkumy wynika z obecności silnych związków leczniczych nazywanych kurkuminoidami.

Większość badań poświęconych jest właśnie temu związkowi. To jemu właśnie przypisuje się  działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne . Jest wiele danych w literaturze pokazujących, że kurkumina jest skuteczna na różnych etapach nowotworzenia. Zarówno zapobiega powstawaniu, jak i przerzutom nowotworowym. Badania kliniczne na ten temat  są cały czas w trakcie.

SUPERFOOD : Kurkuma

SUPERFOOD : Kurkuma

Kurkumina działa na

  • poprawę funkcjonowania przewodu pokarmowego,
  • wykazuje działanie przeciwzapalne,
  • hamuje produkcję związków odpowiedzialnych za podtrzymanie stanu zapalnego,
  • poprawia homeostazę organizmu,
  • ale przede wszystkim chroni przed nowotworami (hamuje podział komórek nowotworowych, wywołuje ich śmierć, jak i zapobiega angiogenezie, czyli tworzeniu nowych naczyń krwionośnych, co jest nieodłącznym elementem przerzutów )

Jak myślicie czy to możliwe ?

Wszystko to co do tej pory napisałam potwierdza  dr Anna Bielak-Żmijewska z Pracowni Molekularnych Podstaw Starzenia Instytutu Biologii Molekularnej PAN im. M. Nenckiego w Warszawie ( wywiad z 2015 roku) , która zajmuje się w Polsce badaniem kurkumy.

Kurkumina wydaje się być przydatna w chorobach o podłożu zapalnym-przekonuje Pani doktor, a tak naprawdę wszystkie choroby wieku podeszłego, jak i samo starzenie są związane z podwyższonym stanem zapalnym.

Jak widać kurkumina wydaje się być związkiem o bardzo szerokim dobroczynnym działaniu na organizm. Kurkuma ma również właściwości regulujące poziom cholesterolu, pomagające usuwać toksyny z organizmu, usuwające z niego śluz i wysuszające ( polecana przy katarze i kaszlu). Zarówno chroni jak i może łagodzić skutki pewnych chorób, a z racji braku skutków ubocznych spożywanie jej, jako suplementu diety może być bardzo pożyteczne.

Kurkuma

Kurkuma

Skąd w ogóle badania nad kurkuminą zawartą w kurkumie ?

Kurkuma była znana przez joginów i lekarzy Ajurwedy od czasów starożytnych, to oni cenili ją najbardziej ze względu na jej wyjątkowe właściwości lecznicze.

Przez wiele lat ludzie używali kurkumy jako barwnika ( uwaga kurkuma bardzo barwi 😉 na żółto, dlatego polecam używać rękawiczek w czasie jej obróbki ).

Kurkuma w niewielkich ilościach ma smak neutralny. Nie należy z nią przesadzać bo może nadać potrawie smak gorzki i cierpki. Lekarze Ajurwedy nauczają by kurkuma optymalnie uwolniła swoje właściwości zdrowotne, najlepiej jest poddać ją procesowi gotowania z wodą, przez co najmniej 8 minut. W posiłku (potrawie, napoju) należy ją również połączyć z tłuszczem roślinnym lub masłem klarowanym. Niestety, kurkumina jest bardzo słabo wchłaniana, dlatego, aby odczuć pozytywne efekty stosowania preparatów opartych o kurkumę, należy spożywać piperinę ( zawartą w czarnym pieprzu), która zwiększa wchłaniania kurkuminy do krwiobiegu aż o 2000 procent.

Istnieją również badania przeciwne 🙂 🙂 Tak , tak …Grupa naukowców z University of Minnesota w Minneapolis, University of Illinois w Chicago i Brigham and Women’s Hospital w Bostonie opublikowała  pracę na temat chemicznych właściwości kurkuminy i mechanizmów, które sprawiają, że w wielu badaniach naukowych daje fałszywe nadzieje na korzystne działanie terapeutyczne. Więcej naukowych dowodów znajdziecie tu https://www.rmf24.pl/nauka/news-kurkuma-nie-leczy-tylko-udaje,nId,2336743

Czyli moim zdaniem, jeśli kurkumę będziemy spożywać z umiarem, dodając do potraw i używając jako naturalny suplement diety to nie spowoduje ona żadnych skutków ubocznych a na pewno przyczyni się do poprawy naszego samopoczucia i zapobiegnie w rezultacie wielu chorobom…bo jak wiemy profilaktyka jest najważniejsza.

Pasta z kurkumy  Pasta z kurkumy i złote mleko

Idealnym rozwiązanie jest przygotowanie pasty z kurkumy. Można ją przechowywać w szklanym pojemniku, w lodówce ok 2 tygodni.

Składniki:

  • 2- 3 łyżki kurkumy w proszku
  • 1/2 szklanki wody (lub więcej)
  • 2 – 3 szczypty mielonego czarnego pieprzu

Wodę doprowadź do wrzenia i dodaj kurkumę oraz pieprz. Gotuj mieszając, aż powstanie gęsta pasta. Gotowanie musi trwać co najmniej 7-8 minut. W razie potrzeby, jeśli pasta stanie się zbyt gęsta, trzeba dodać wody,  jeśli natomiast jest zbyt rzadka należy dodać więcej kurkumy. Cały czas mieszamy tak by pasta się nie przypaliła.

Kurkuma i jej właściwości

Kurkuma i jej właściwości

Do czego używać tej pasty ? Do zup, rosołu, sosów, ryżu, curry. Do jogurtu, koktajli i owsianki. W małych ilościach pasta ta nie zmieni radykalnie smaku potrawy. Można również z użyciem tej pasty przygotować złote mleko.

Złote mleko

Złote mleko

Złote mleko to  nic innego jak kompozycja mleka, miodu, pasty z kurkumy i masła klarowanego. Jest bardzo zdrowe.  Działa wzmacniająco, przeciwzapalnie i przeciwdepresyjne. Po dodaniu imbiru ma działanie rozgrzewające i jest antidotum na  przeziębienia czy wychłodzenie organizmu.

Składniki: 

  • 1 łyżeczka pasty z kurkumy (możesz również użyć kurkumy w proszku)
  • 1 szklanka mleka (roślinne lub kozie)
  • 1/2 – 1 łyżka  masła klarowanego lub oleju migdałowego (olej kokosowy ma działanie wychładzające)
  • jasny miód do smaku
  • dodatkowo ½ szklanki wody

Ja do przyrządzenia złotego mleka używam mleka roślinnego ( sojowego, ryżowego lub migdałowego). Mieszamy wszystkie składniki, możemy podgrzać ale nie można go gotować.  Według własnych preferencji można dodać imbir i gałkę muszkatołową.

SUPERFOOD SERIES : Kurkuma

SUPERFOOD SERIES : Kurkuma

Anna Tamto 

źródło przepisów :

agnieszkamaciag.pl

zobaczcie również :

SUPERFOOD SERIES 5 : Jarmuż i już 🙂 !

Karob. Czy zdrowa nutella istnieje ?

 

 

Ania Traczyk

Written by Ania Traczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *