Po raz kolejny czas na kolejnego członka klubu SUPEFOODS ! Dziś padło na awokado 🙂

Jak mówi sam tytuł awokado to owoc o dużej zawartości tłuszczu. Jest zresztą  najbardziej kalorycznym owocem. Można nim np. smarować  kromkę chleba. Będzie smaczne ale i zdrowe bo kwasy tłuszczowe obecne w awokado chronią serce.

Dobre awokado można poznać po ciemnej i miękkiej skórce, choć i to jest czasem złudne wrażenie. Nie raz, nie dwa trafiłam na śliczne, miękkie nie za ciemne, nie za jasne awokado a w środku było zepsute ( kupowanie awokado jest niczym loteria ! ) 😀 .

Jak zawsze przedstawię Wam skład chemiczny i wartości odżywcze awokado. Tu w przypadku 100g owocu :

kalorie: 221 kcal

błonnik: 6,3 g

węglowodany: 0,4 g

tłuszcze: 23,5 g

białka: 1,9 g

woda: 66%

witaminy: A, B1, B2, C, E , K i H, kwas pantotenowy

substancje mineralne: wapń, potas i fosfor

 

Na początek ciekawostka o awokado 🙂 Pochodzi ono z Ameryki Południowej i Środkowej. Aztekowie nazywali je masłem puszczy lub owocem maślanym, ze względu na zawartość tłuszczu. Inkowie natomiast wierzyli w jego miłosne działanie. Liście i korę awokado stosowano w leczeniu gorączki i dolegliwości kobiecych. Do Europy sprowadzili je Hiszpanie w 1653 roku. Awokado zapewnia prawidłowy rytm serca, reguluje ciśnienie tętnicze krwi, i prawie w ogóle nie zawiera cukru i co ważne ma 35% więcej potasu niż banany ! Dzięki niemu mózg jest lepiej dotleniany, a to powoduje, że koncentracja i procesy myślowe ulegają poprawie.

Moim zdaniem jako kolejną zaletę awokado ( tym bardziej w dzisiejszych czasach ) możemy uznać swego rodzaju “bezpieczeństwo” podczas kupowania tego owocu. Dlaczego ? Ponieważ nie musimy zawsze kupować organicznego awokado „bo tak jest zdrowiej”. To po prostu nie ma sensu. Do tej pory nie stworzono awokado genetycznie modyfikowanych. Jakiego nie kupimy będziemy mieć PRAWIE 100% pewność, że nie było niczym pryskane. A tu potwierdzenie : Environmental  Working  Group (EWG) na swojej liście „czystej 15” (warzyw i owoców) zamieściła nie-organiczne awokado jako owoce, w których PRAWIE nie wykrywa się pozostałości pestycydów ! ,

Link: http://faktydlazdrowia.pl/pestycydy-na-co-dzien-12-najbardziej-toksycznych-warzyw-i-owocow/

Awokado zawiera luteinę  –antyoksydant (a mówiąc prościej przeciwutleniacz, a  mówiąc jeszcze prościej związki, które zapobiegają lub opóźniają proces utleniania wiązań chemicznych jakiejś  substancji  🙂 ) który chroni oczy przed uszkodzeniami prowadzącymi np. do osłabienia wzroku czy zaćmy.

awokado awokado

A z czym to się właściwie je ? Ja proponuje wam mój ulubiony przepis 😉

Przepis na guacamole :

SKŁADNIKI

  • 2 dojrzałe awokado
  • 2 łyżki soku z limonki
  • sól
  • 1 mały ząbek czosnku
OPCJONALNIE:
  • 1 – 2 łyżeczki pikantnego sosu tabasco
  • lub świeża chili / habanero, do smaku
  • świeża kolendra
  • 1 pomidor

PRZYGOTOWANIE

  • Awokado umyć, przekroić na pół, ususnąć pestkę, łyżką wydrążyć miąższ. Rozgnieść go widelcem na pastę lub zmiksować w rozdrabniaczu / melakserze. Dodać sok z limonki, sól i rozgnieciony w prasce czosnek, wymieszać.
  • Można też dodać pikantny sos tabasco lub posiekaną ostrą papryczkę bez pestek. Sprawdzą się też listki świeżej kolendry. Można też zrobić wersję z obranym i pokrojonym w kosteczkę pomidorem (pestki i sok usunąć).

 

Przedstawiłam wam dla mnie jedne z ciekawszych zalet i wykorzystania awokado, choć to i tak nawet nie 1/3 zalet. Awokado to wspaniały owoc, smaczny  i zdrowy a zastosowań ma tyle, że nie sposób się nim znudzić  przez długi czas.

 

A jaki jest wasz sposób na awokado ? 😉

Anna To

 

20
Ania Grendzińska

Written by Ania Grendzińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *