Wiele osób kupując nasiona Chia nie do końca wie jak się za nie zabrać. Nic w tym dziwnego, nasiona te są dość specyficzne. „Na sucho” nie są dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o sam smak.. są po prostu nijakie, choć role swoją spełnią tak czy inaczej. Ale zaraz jaką rolę ? No właśnie ! Chia określa się mianem SUPERFOOD, czy też super żywność. Zaliczają się do tej grupy takie pokarmy, które dla organizmu człowieka zawierają ważne składniki.

Na potwierdzenie tych słów może czas wymienić parę właściwości zdrowotnych tych nasion :

  •  nasiona Chia są bardzo bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3.
  •  Nasiona Chia są pełne przeciwutleniaczy ( czyli mówiąc prościej naturalne substancje roślinne, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka),
  • Są świetnym źródłem białka ! Poniżej wartość odżywcza w 100g nasion,

Białko – 16.54 g

Tłuszcz – 30.74 g

Węglowodany – 42.12 g

Błonnik – 34.4 g (!)

Jak widzicie błonnika jest tu ogromna ilość a o niego dość ciężko jeśli nie jemy np. sporej ilości warzyw czy produkty zbożowe jak kasza, ryż czy pieczywo. To w nich jest najwięcej błonnika. Ja natomiast chętnie to zastępuje nasionami Chia, oczywiście w rozsądnych ilościach, gdyż  zalecana dawka nasion Chia to jedna łyżka stołowa (czyli nie więcej niż 15g). Przechodząc do konkretów natomiast: dodałam 5g do płatków owsianych i 7g do jogurtu 🙂

Przepis na płatki owsiane z nasionami Chia:

Płatki owsiane 

Składniki:

  • ok.5g nasion Chia
  • 70g płatków owsianych
  • jeżyny
  • borówki amerykańskie
  • 1 banan
  • opcjonalnie mleko lub woda ( tylko tyle aby zalać  płatki )

Płatki owsiane zalane wodą lub mlekiem wstawiamy do mikrofalówki na 1 minutę lub dłużej, to zależy jaką konsystencje będziecie preferować. Kiedy ostygną “wrzucamy” do nich pokrojonego banan, jeżyny, borówki no i oczywiście posypujemy nasionami Chia :). Proste, szybkie, zdrowe i nie zajmuje więcej niż 4 minuty. Zdecydowanie jedno z mich ulubionych śniadań ! 😀

Przepis na deser z Chia :

 

Składniki:

  • Jogurt naturalny 165g
  • 5-10g nasion Chia
  • borówki amerykańskie

Wymieszaj wszystkie składniki i gotowe ! To tak proste a obiecuje, że w smaku jest świetne. 🙂 Nasiona Chia w każdej postaci wywołują uczucie sytości przez kilka godzin, między innymi dlatego polecana jest osobą odchudzającym się. Choć jak czytałam mimo że w badaniach wykazano, że nasiona Chia mogą zmniejszać apetyt, nie wpłynęło to znacząco na masę ciała… :/

Kolejnym plusem nasion Chia jest fakt iż dają one dużo energii. Legenda głosi że Aztekowie i Majowie stosowali nasiona Chia jako dający dużo energii pokarm. Mogą one poprawić wydolność fizyczną tak dobrze jak napój izotoniczny ( i jest to na pewno o wiele zdrowsze rozwiązanie 🙂 ).

Jak widzicie nie trudno o włączenie ich do swojej codziennej diety, wypróbujcie takie sposoby lub wymyślcie własny 😀 ! Kombinacji jest mnóstwo a korzyści ze spożywania Chia jeszcze więcej 😉

Anna To

 

 

20
Ania Grendzińska

Written by Ania Grendzińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *