Co powoduję chęć walki o lepszą przyszłość ? Dlaczego młodzi ludzie czują potrzebę bycia we wspólnocie ? Jeżeli w feminizmie nie chodzi tylko o kobiety, to o co jeszcze ?

Te i wiele innych pytań słyszy, lub zadaje młody człowiek, który szuka swojej drogi w życiu i… natrafia na słowo – feminizm.

Feminizmu nie lubią ignoranci, którzy nie mają pojęcia, czym jest feminizm, a na świat patrzą przez pryzmat stereotypów i uprzedzeń.

Zdaniem antropolożki ewolucyjnej Sarah Blaffer tym co odróżnia nas od naszych przodków homoidów, jest wzajemne zrozumienie. Tym bardziej, widać to na przykładzie dzisiejszej młodzieży. Próg tolerancyjności jest o wiele wyższy niż miało pokolenie naszych rodziców i dziadków. Młodzi ludzie chcą dokonywać wielkich rzeczy i być oryginalni – oryginalność niesie za sobą bycie innym, unikatowym, odstającym od normy. Zrozumienie jest podstawowym czynnikiem, które mocno wpływają na swego rodzaju popularność feminizmu.

Feminizm nie porusza tylko problemów kobiet, ale tolerancji i równości w szerszym tego słowa znaczeniu. Młodzi ludzie widzą w tym szanse i uczestniczą w protestach, marszach, działają w organizacjach feministycznych.

-Zawsze płacę za siebie – odparłam.
-Feministka?
Z ulgą przyjęłam, że nie zabarwił tego słowa jak wulgaryzmu. Wydawał się szczerze ciekawy.
-Jasne, jak każda myśląca kobieta, która nie widzi powodu, by część ludzkości była traktowana gorzej tylko dlatego, że ma pochwę, a nie penisa. Ale to nawet nie przez to. Sporo jem. Ktoś, kto płaciłby za mnie rachunek, mógłby niesłusznie założyć, że płaci za coś więcej niż posiłek.

           

Badania przeprowadzone przez UM London pokazują, że aż 2/3 kobiet (46proc.) w wieku 13-18 uważa się za feministki. Przedział wiekowy 19-24 to 54 proc.

Pokazuje to chociażby nowo powstała organizacja „Dziewuszki Dziewuszkom”, która jest bliźniaczą organizacją „Dziewuchy Dziewuchom” z naciskiem na wiek i młodość Polek. Chcą pokazać, że mimo swojego wieku potrafią i chcą o sobie decydować, walczyć o swoje prawa. Młode Polki walczą o podstawowe prawa polskich kobiet ale przede wszystkim  motywują do działania swoich rówieśników. „Staramy się tłumaczyć pewne kwestie, wychodzimy z założenia, że dorośli lepiej rozumieją tematy polityczne, a my dopiero musimy tę wiedzę zdobyć.” – mówi jedna z założycielek organizacji, która ma 17 lat i chodzi do liceum.

Ruch feministyczny nadal stanowi jeden z najważniejszych nurtów walki na rzecz sprawiedliwości społecznej. http://umww.co.uk/news/2017/07/three-quarters-of-uk-women-say-they-are-stereotyped-in-adverts

Three-quarters (77%) of women claimed they find the way women are generally portrayed in advertising to be stereotypical. Around two-thirds (65%) of men agreed.

When asked which stereotypical representations they found to be most common in advertising, UK women cited the five recurring roles they considered most prevalent in ads today: ‘bimbo’, ‘domestic goddess’, ‘shopaholic’, ‘it girl’ and ‘housewife’.  These female respondents indicated that some of these stereotypes are more offensive than others, with 68% of women finding the ‘bimbo’ type to be most offensive.

Bell Hooks – jedna z najwybitniejszych przedstawicielek czarnego feminizmu (nurt w myśli feministycznej kładący nacisk na ścisły związek seksizmu, rasizmu i klasizmu ) w swojej książce „Teoria feministyczna, od marginesu do centrum) http://annatoannatamto.pl/teoria-feministyczna-od-marginesu-do-centrum/ zaznacza dobitnie iż ruch feministyczny powinno się rozumieć jako ruch kobiet i mężczyzn, którzy powinni wspólnie przekształcać społeczeństwo poprzez edukacje, wspólnotę i wzajemną empatię. Ma to być ruch dla całego społeczeństwa nie tylko dla uprzywilejowanych mas a to młodym ludziom bardzo odpowiada.

Anna To

 

Zobaczcie również :

TEORIA FEMINISTYCZNA. OD MARGINESU DO CENTRUM

Ania Grendzińska

Written by Ania Grendzińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *