Flow to pojęcie z pogranicza psychologii pozytywnej i psychologii motywacji. W języku angielskim w dosłownym znaczeniu flow oznacza przepływ lub płynięcie co trafnie definiuje ten  psychologiczny stan. Badaczem, który zajmował się przepływem w psychologii był Mihály Csíkszentmihályi – węgierski psycholog. Poświęcił  temu zjawisku niemal całą swoją aktywność naukową. Co wiemy na temat FLOW i jak wykorzystać te wiedzę by nasze działania, aktywność i praca przynosiły nam satysfakcję i radość? Jak osiągać flow w codziennym życiu ? Oto dobre pytanie  ?

Stan uskrzydlenia opisywany dziś przeze mnie jest wtedy, gdy towarzyszy wykonywaniu coraz bardziej skomplikowanych działań, przy jednoczesnym wysokim poziomie umiejętność wykorzystywanych przez osobę, która odczuwa ów stan uniesienia. Flow jest poza nudą – a więc pierwsza rada -unikać w życiu nudy, czyli stanu kiedy nasze umiejętności są na tyle wysokie, że działanie, które wykonujemy wydaje się dla nas za łatwe i banalne.

Wracam pamięcią do chwil, kiedy wszystko było flow 🙂 Największy czas wyzwań i spontanicznej nauki to dzieciństwo i w nim należy szukać sposobów na osiągnięcie stanu uniesienia. Co było dla mnie najważniejsze w wieku kilku, a nawet  kilkunastu lat ?  Otóż zabawa. Zabawa, która pochłaniała, uczyła, rozśmieszała i fascynowała. Taka, w którą trudno było przestać się bawić, a wołająca na obiad mama schodziła na drugi plan. 

Jaka jest więc druga rada – jak najczęściej wykorzystujcie w swoim życiu zabawę, bowiem dynamika flow przypomina właśnie dynamikę i specyfikę zabawy. Przypomnijcie sobie jak w zabawie straciliście kontrolę i nic poza nią nie istniało ? To właśnie flow. Dzięki temu możemy wyjść ze schematów i wykreować nowe rozwiązania.

Są w moim życiu sytuację , które nieprzerwanie dają mi satysfakcję i zadowolenie. Np. Pieczenie ciasta 🙂 Lubię cały proces począwszy od mieszania składników aż po sprzątanie. I to jest właśnie cecha charakterystyczna flow-odczuwanie przyjemności, nieprzerwanie od początku czynności, aż po sam koniec. W stanie flow na każdym etapie akceptujemy swoje działanie. Moja trzecia rada ? Znajdź w swoim życiu  taką aktywność. Ja mam ich kilka : gotowanie, podróżowanie ,fotografowanie, nurkowanie, pisanie bloga.

No właśnie – pisanie bloga, aktywność w internecie, pisanie własnych opinii. To świetny przykład na działanie w stanie flow. Dlaczego ? Otóż w stanie „przepływu” nagroda nie jest ważna, ważna jest satysfakcja 🙂 Być może zdaniem innych nie bardzo umiem to robić, ale bardzo to lubię 🙂  A więc czwarta rada – niech w działaniu nagrodą będzie osobista satysfakcja, a negatywna opinia nie zepsuje budowania kolejnych sekwencji przyjemności. Proste

Aby coś zacząć trzeba zrobić pierwszy krok. Piąta rada – zainicjuj działanie, które lubisz. Jeśli lubisz podróżować, kup w promocji bilet 🙂  jeśli lubisz sport zapisz się na zawody, jeśli lubisz czytać i pisać , zapisz się na warsztaty pisania scenariuszy itd. Zrób pierwszy krok, przyłącz się do grupy, by móc zrealizować flow i czuć się dobrze.

Wiecie co łączy wielu ludzi, którzy osiągnęli sukces ? Oceny osób trzecich są im obojętne -To szósta rada. Opór materii zawsze motywuje, motywuje jeszcze bardziej.

Nieudany krem, lub przypalana zapiekanka nie zrażają, ale utwierdzają w przekonaniu , że trzeba iść dalej i uczyć się czegoś nowego. Złe zdjęcie, brak „lajkaczy” – no cóż takie życie 🙂

Właśnie tak mam zamiar przeżyć następny rok. To będzie rok z FLOW.

W następnym poście napiszę Wam jak znaleźć swoje własne Flow i jakie zagrożenia się z tym wiążą 🙂

Anna Tamto

źródła;

rozwińskrzydła.com 

„Coaching, kreatywność, zabawa” Maciej Bennewicz

„Coaching, rozwój, sukces” nr 5/2015

 

 

Ania Traczyk

Written by Ania Traczyk

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *